Under finner du svar på de aller fleste spørsmål du kan ha om tjenesten
Kortet anskaffes ved å ta kontakt med administrasjonen/kantinen der hvor kortet skal brukes.
Kortet inneholder en liten chip som benytter RFID teknologi. Når du har fylt ønsket beløp på kortet, kan du benytte det til kjøp. Hver gang du benytter kortet, vil kjøpsbeløpet bli trukket fra kortet ditt og du vil få oppgitt ny saldo. Kortet er gyldig så lenge du er elev på skolen eller ansatt i bedriften som er tilknyttet Kantinekortet.
Først når du registrerer Kantinekortet kan du benytte kortet, og administrere det som du selv vil. Du kan da fylle på penger, få oversikt over alle transaksjoner, se saldo, og refundere utestående saldo tilbake til konto. Kantinekortet må også være registrert til din profil om du skal ha muligheten til å sperre det, dersom du skulle være uheldig å miste kortet ditt.
Dersom du har glemt ditt passord, så kan vi hjelpe deg med å tilbakestille passordet ved å bruke brukernavnet på Kantinekortet eller e-postadressen som er tilknyttet brukerkontoen din. Klikk her for å komme til innloggingssiden hvor du kan klikke på "Reset Password" for å tilbakestille ditt passord. Du får en link tilsendt til din e-postadresse hvor du så kan resette ditt passord. Vær oppmerksom på at enkelte opplever å få denne e-posten i sitt søppelfilter dersom man har strenge innstillinger i sin e-post server.
Dersom du mister kantinekortet kan du selv sperre kortet via din brukerprofil. Du får mulighet til å huke av for sperring ved å trykke på ønsket kort i din oversikt. Vil du å oppheve sperringen kan du sende oss en mail via vårt kontaktskjema som du finner her. Du kan få utstedt et nytt kantinekort fra skolen du er tilknyttet eller din bedrift. Har du restbeløp på mistet eller ødelagt kort kan dette overføres til nytt kort etter du har registrert det på din brukerprofil. Send oss en mail via Kontakt hvor du inkluderer kortnummer på både mistet/ødelagt kort og nytt kort.
Kantinekortet kan du fylle på online under Mitt kantinekort eller via Fyll på. Husk at du må være registrert med egen bruker og logget inn for å kunne fylle på kortet. Du kan fylle på kortet så mange ganger du vil, og så ofte du vil.
Dersom du skal bytte betalingskort må du logge deg inn og starte påfyllingsprosessen. Når du kommer til betalingssiden må du "huke bort" det betalingskortet du ikke skal benytte lenger. Gå videre til betaling og legg så inn nye kortopplysninger når du velger hvilket kort du skal betale med under siden til NetAxept.
Hver gang du benytter Kantinekortet vil gjenstående saldo fremkomme i displayet på kassen. Dersom du ønsker kvittering på gjennomført kjøp vil også saldo fremkomme på denne. Saldo vil også fremkomme under Mitt kantinekort ved å logge deg inn på din bruker. Merk at når du fyller på penger online vil denne transaksjonen bli oppdatert første gangen kortet kommer i kontakt med en kasse. Da oppdateres også saldo under «Mitt Kantinekort». Frem til kortet kommer i kontakt ved kassen etter påfylling online, vil den nye saldoen ikke vises direkte under «Mitt Kantinekort». Dette skyldtes at pengene lagres direkte i kortet.
Kantinekortet kan brukes på alle kjøp i kantinen(e) som er tilknyttet din skole eller din bedrift.
Kantinekortet er gyldig så lenge du er elev på skolen eller ansatt i bedriften som er tilknyttet Kantinekortet.
Ja. Ubrukt beløp på Kantinekortet kan refunderes tilbake til egen konto etter avsluttet skolegang eller arbeidsforhold. Det er ingen tidsbegrensing på refundering, selv om kortet ikke lenger er gyldig. Utestående saldo refunderes ved å fylle ut et skjema og sende dette inn til oss sammen med ditt Kantinekort. Utestående saldo vil da bli overført til den kontoen du ønsker beløpet refundert til. Skjema og informasjon finner du under Mitt kantinekort.
Kantinekortet inneholder en chip basert på RFID teknologi som betyr at pengene er fysisk lagret i selve kortet, og ikke på en konto. Restsaldo på kortet må tømmes elektronisk i vårt system før pengene kan overføres tilbake til din konto.
Kantinekortet er elektronisk og kan kun leses av kortlesere tilknyttet systemet. Systemet, alle transaksjoner og all informasjon på kortet er kryptert og beskyttet mot manipulasjon. Kortet er i utgangspunktet ikke mer personlig enn kontanter, men ved å registrere Kantinekortet under Mitt kantinekort har du full oversikt over kortet ditt. Ditt unike kortnummer finner du på baksiden av kortet. Driften av Kantinekortet er underlagt konsesjon fra Finansdepartementet og gjennomgår en årlig revisjon hvor sikkerheten på systemet ivaretas.
Det norske firmaet Espos Norge AS har utviklet og markedsfører Kantinekortet. Espos Norge AS innehar en konsesjon fra Finansdepartementet for utstedelse av e- penger og bruk av Kantinekortet.
Se også "Hva er kantinekortet" for mer informasjon.